Tähelepanu on piiratud ressurss

– (võõras number helistab) Tere, kas teil on lapsi?
– Tere… ei
– Aga lapselapsi, kes vahel külas käivad?

Reaalne müügikõne mulle täna, ajas naerma.

Elame vahelesegamiste ajastul.

Kui sul on Facebookis 600 sõpra on seal kohalolek juba poole kohaga töö. Kõik nad aeg ajalt postitavad midagi, saavad aasta vanemaks või on neil tähtpäev, pulm, laps või toit laual. Kui oled nad juba sõbraks lisanud, parem juba ka õnnitle ja pane postitustele like või muidu. Ja kui sul on ka Facebooki messenger telefoni installitud, oled nende kõigi jaoks ka alati “saadaval”.

Tuttav heli?

Tegelikult läheb teiste käekäik korda küll, aga tähelepanuvõime saab mingi hetk oma piirid kätte ja saab selgeks, et kõigiga siiski ei jaksa sammu pidada. Teadusuuringud väidavad, et 100-150 inimest jaksab inimene korraga endal aktiivses suhtluses hoida.

Informatsiooni ülekülluses areneb välja osaline tähelepanu, mis on piisav, et mitte jääda huvipakkuvast ilma, kuid võimaldab olla piisavalt laisk, et mitte suhtluses liigselt pingutada.

Mida Facebooki tegevused tegelikult tähendavad?
Mida Facebooki tegevused tegelikult tähendavad?

Facebooki õnnesoovid

Kui on 660 sõpra, siis iga hommikul on keskmiselt 2 sõpra vaja õnnitleda. Olgu, mõni päev ei ole ühtegi, aga on päevi, kus on 7.

Mida see tähendab? Et kulutad iga päev oma elust õnnitlemistele ca 10 minutit (aastas 5 tundi, 50 aastaga 10 päeva). Kas oskad kiiremini? Oled mingi taktika selleks endal välja töötanud? “Palju õnne!!! :)” on kindel tekst, mis sinna kirjutad? Üks tuttav mul sõbralistis kirjutab alati “Sügav kaastunne vananemise puhul”, see tekitab vähemalt muigehetke, kuid ülejäänud umbes 95 kirjutavad ikka mingil viisil “Õnne”, panevad kaardi või piinliku pildi.

Mida tähendab Facebookis kirjutatud “Palju õnne”? Kui tõesti soovid õnnitleda, helista või vii lilli ja suru kätt. Partial attention Facebooki õnnitluse näol tekitab ainult lisakohustuse meeldib vajutada või “Tänan” kirjutada – ja nii aastast aastasse. Kui sõnum on personaalselt lihvitud ja vaeva nähtud, olgu, siis on lubatud, muidu aga panusta oma aega personaalsetele õnnitlustele kuivalt Facebookis õnnitlemise asemel.

Kas ainult Facebook?

Ei olekski väga hullu nende sünnipäevadega, aga Facebookile lisaks palub kontaktidele õnne soovida ka Skype, Windowsi sisselogimise ekraanil on õnnitluste voog tunginud, ei vaiki Google-i kalendergi ja telefongi ei anna asu. Kõigil on kord aastas sünnipäev, ja minul ka, aga teades, et mind topitakse igaühele nii jõuliselt peale kui mul see päev on, sooviksin pigem sünnikuupäeva lihtsalt avalikust vaatest ära peita ja teisi säästa.

Õnnitlemise kohuse pealesurumine on sünnipäeva kui tähtpäeva väärtuse devalveerinud. Soovides Facebookis õnne jätab see 90% õnnitlejatest mulje, et nad pelgalt ei soovi olla need vanad m-id, kes õnnitlemata jätsid. Kuna on võimalus õnnitlused automatiseerida (jah, teenus, millega saad paari hiireklikiga kõigi oma sõprade sünnipäevad kahtlasele teenusepakkujale saata, et sealt programm automaatselt õigel päeval su sõbra seinale õnnitluse saadaks – olemas), on selge, et Facebooki õnnitlus on tänaseks sobilik platvorm milleks iganes v.a. sünnipäevaõnnitlusteks.

palju-onne-e-kaart-2
Sorry, sõber

Inimeste elukaare sündmused

Inimese elukaar kui kõigile omane tee sünnist surmani – on meil seal omad punktid kõigil. Pere loomine, lapsed, töö, saavutused ja õnnetused ja nii edasi ja tagasi. Mida see sotsiaalmeedias tähendab? Liiga palju koolilõpetamise pilte juunis. Liiga palju jõulukaunistuste pilte detsembris. Pulmapildid. Ja nendevaheline konkurents. Ja siis mingi aja pärast nende kõikide meenutamine.

Sotsiaalmeedia teeb meile uksed lahti saama osaks iga inimese elukaarest, mis paraku nihutab fookust ja tekitab sulle näiliselt liiga suure lähedasteringi. Everybody is getting married or pregnant.

Mõni on populaarsem enda lapse sünni teavitusega, mõni mitte nii populaarne. Kas see tähendab, et lapse elu saabki vastavalt kujundatud, kui palju like tema sünd sai? Lisaks me ei tea hetkel, milliseks kujuneb laste suhtumine oma vanemate poseerimisesse koos nendega. Huvitav, millal me näeme, et laps seisab enda privaatsuse rikkumise eest nooremas eas oma vanema vastu?

Mida like saajale annab?

Kui postitad midagi ning saad vastu like, põhjustab see dopamiini vallandumist ajus. See on mõnutunne vastutasuks vaeva eest, mida nägid. Mida räägib see meile saripostitajatest? Eks ikka sõltuvust. Miks ei tasu panna sõprade postitustele ja piltidele like, kui need ilmuvad selgelt sõnumita vaid ikka sellesamuse like saamise vajaduse tõttu? Et mitte masinavärki sööta. Kui inimest näed, ütle talle ise, et ta on ilus või et ta tegi hästi. Edasta kuidagi teisiti teade, humaansemalt. Kiitus kajab kõrvus pikka aega, like-mõnu hääbub kui punane märgutuli maakera kõrvalt on kadunud. “Peaks vist midagi uut postitama.”

palju-sobrakutseid-notificationeid-facebookis

Mida siis ikkagi teha kui maailm võitleb sinu tähelepanu eest?

Filtreeri. Uudisteportaal tahab, et sa kommenteeriks. Firma tahab, et sa tema kampaaniat jagaks. TV-saade tahab, et sa päevaküsimusele vastaks. Telefonitootja teeb ekraani kirkamate värvidega. Otsimootorid jälitavad iga sinu klikki. Telefonimüüjad helistavad. Kõik tahavad sinust tükki, vali, millele sõrme annad.

Sa ei pea oma tähelepanu andma kõigile. Spekuleeritakse, et tähelepanust saab tulevikus kallemaid varasid. On tulevikuvisioone, kus tootjad hakkavad peale maksma inimestele, et need nende tooteid tarbiksid. On spekuleeritud, et see, kes ise ei vaja midagi, aga mõõdukalt huvitub teistest, omab tulevikus kõige väärtuslikumat vara teiste jaoks. Utopismist tagasi praegusesse hetke tulles mõtle, kas heliga uuest sõnumist märku andev telefon aitab sind elus edasi või pigem segab.

Mõõdukus olgu sinu mõõduks. Valikud olgu sinul targad. Ära kuluta oma tähelepanu igale poole. Selekteeri infot, mida tarbid ja millele reageerid. Info liigutamine ja levitamine on kerge ja selles vallas tegutsevad inimesed teevad kõik, et infoga sinu tähelepanu võita, et sind meelitada nende infot tarbima ja kaudselt või otseselt ka tooteid tarbima. Kes on YouTube-i kunagi ekslema sattunud teab, kui hästi on YouTube üles ehitatud. Anna sõrm vaid ühele videole ja pool ööd möödas ongi ning lõpetad põrna operatsiooni vaadates.  I’m on the weird part of YouTube again.

Infoajastu infoküllus

Me ehitame tehislikku ja imetleme seda rohkem kui inimlikku. Kui kiire on mu arvuti. Kui vägevaid äppe mul telefonis on. Vaata kui laheda pildi ma sain ja kui tõetruult see ekraan kõike kuvab. Ja see on ainult süvenev. On oluline tegeleda küsimusega, kuidas me ise selle käigus muutume.

Masin loob illusiooni valikute rohkusest. Masin annab meile kujuteldava kontrolli. Tark on asuda ise kontrollivale positsioonile informatsiooni suhtes. Liigume info pealevoolu suurenemise suunas.

Nägid kui hea oli seda lõiku lugeda, sest see oli kirjutatud lihtlausetes ja pidid seetõttu vähem mõtlema? 

Mida hakkad peale sünnipäevaks õnne soovimisega oma 600-le sõbrale? IT vallas tuntud Heiti Kender leidis lahenduse – Facebooki konto sulgemine. Nüüd on tal aega ka muude asjadega tegeleda.

Mis edasi?

Arenev infotehnoloogia ja lõpmatult kättesaadav informatsioon on ennekõike vahend meil iseenesteni – ja läbi parema enesetundmise maailmani – jõudmiseks. Tasub valida hoolega ja teadlikult oma tarbitavaid infokanaleid, sest tähelepanu on sul oluliselt vähem kui on saadaolevat informatsiooni. Oled sa aga see, millist infot tarbid.

Loe ka: https://en.wikipedia.org/wiki/Information_overload

Hiljuti lisatud